بخشهای اصلی
رسالت انجمن
رسالت انجمن ایجاد فضایی برای تبادل اندیشه و آرای اندیشمندان، ارتقای سطح علمی پژوهشگران و متخصصان
و نیز آشنا کردن عموم مردم با پیشرفتهای دانش تخصصی به زبان ساده میباشد.
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد نمایید.
بازنشر اطلاعات
استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه با ذکر منبع آزاد میباشد.
آمار سایت
| تاریخ ارسال: 1401/11/4 |

انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران به منظور تشویق و تقدیر از مهندسان حوزه آکوستیک و ارتعاشات، هر سال اقدام به انتخاب و معرفی مهندس برجسته در زمینه ارتعاشات و آکوستیک می کند. شاخص های انتخاب مطابق با آئین نامه مصوب هیات مدیره انجمن در نظر گرفته می شود. در سال ۱۴۰۱، مهندس حمید کریمی، کارشناس شرکت پالایش نفت اصفهان، مهندس برجسته در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد. در زیر خلاصه ای از رزومه ایشان آمده است:
- کارشناسی مهندسی مکانیک در طراحی جامدات از دانشگاه یـــزد سال ۱۳۸۰
- کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی از دانشگاه یزد سال ۱۳۹۶
- کارشناسی ارشد در مدیریت ساخت و نصب (Construction Management) از دانشگاه گرنوبل فرانسه سال ۲۰۰۹
- دارای گواهینامه سطح ۳ ارتعاشات از موسسه موبیوس استرالیا
- دارای گواهینامه سطح ۱ التراسونیک از شرکت SDT بلژیک
- انتخاب به عنوان مهندس ماهر در زمینهی آنالیز ارتعاشات و عیبیابی تجهیزات دوار در دوازدهمین کنفرانس عیبیابی و پایش وضعیت
- دارای ۲۱ سال تجربه کاری در زمینه نصب تجهیزات، راهاندازی، نگهداری و تعمیرات، عیبیابی و پایش وضعیت تجهیزات دوار
- رئیس عیبیابی و پایش وضعیت شرکت پتروشیمی زاگرس
- رئیس کنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شرکت پالایش نفت اصفهان
- راهاندازی و بهرهبرداری از سیستمهای پایش آنلاین در شرکتهای مختلف
- برگزاری بیش از ۳۰۰۰ ساعت دوره آموزشی، وبینار و کارگاه آموزشی
- مشاوره و انجام پروژههای پایش وضعیت
- اجرای نظام روانکاری بر اساس تکنیک التراسونیک در شرکت پالایش نفت اصفهان
همچنین در زیر خلاصه ای از مصاحبه با مهندس حمید کریمی آمده است:
س۱- خواهشمند است مختصری از تحصیلات و سوابق کاری خود را بیان کنید.
اینجانب در سال ۱۳۸۰ در رشته کارشناسی مهندسی مکانیک گرایش جامدات از دانشگاه یزد فارغ التحصیل شدم و بلافاصله در همان سال در یک شرکت مهندسی مشاور مشغول به کار شدم. در سال ۱۳۸۱ به استخدام شرکت ملی صنایع پتروشیمی درآمدم و مدت کمتر از یک سال را در مجتمع پتروشیمی شیراز به عنوان کارآموزی گذراندم. در سال ۱۳۸۲ به شرکت پتروشیمی زاگرس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منتقل شدم که در آن زمان شرکت در حال ساخت و ساز بود و تجربه بسیار ارزشمندی در آن زمان کسب نمودم. در سال ۲۰۰۶ موفق به دریافت بورسیه ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد مدیریت کانستراکشن دانشگاه گرنوبل فرانسه از شرکت ملی صنایع پتروشیمی شدم و در سال ۲۰۰۸ فارغ التحصیل شدم. در سال ۱۳۸۷ به عنوان رئیس عیبیابی و پایش وضعیت شرکت پتروشیمی زاگرس منصوب شدم که در آن سال بنیان این اداره در چارت کارفرما گذاشته شد. در سال ۱۳۹۴ به شرکت پالایش نفت اصفهان منتقل شدم و در سال ۱۳۹۶ به دلیل علاقه به ادامه تحصیل در رشته مکانیک، برای ادامه تحصیل در دانشگاه یزد مشغول به تحصیل شدم. در حال حاضر به عنوان رئیس کنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پیشبینانه در هلدینگ پتروپالایش اصفهان مشغول به کار میباشم.
س ۲- از مهمترین افتخارات علمی و شغلی خود مواردی را ذکر نمایید.
انتخاب به عنوان مهندس ماهر در کنفرانس عیبیابی و پایش وضعیت دانشگاه صنعتی شریف
انتخاب به عنوان کارمند نمونه در دو دوره در پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت اصفهان
ارائه چندین مقاله و انتخاب یکی از مقالات به عنوان مقاله برتر در زمینه آنالیز روغن در دانشگاه صنعتی شریف
ترجمه، تالیف و ویرایش بیش از ده کتاب و مقاله در زمینه پایش وضعیت و مدیریت نت
همکار صنعتی پایان نامه دانشجویی
س۳- شما در دورههای آموزشی متعددی شرکت کردهاید. این دوره ها چه تاثیری بر کار شما داشته است؟
البته باید اعتراف کنم که بعضی از دورهها راندمان چندانی نداشته تاثیری بر کار اجرایی نمیگذارد ولی واقعیت این است که از دیدگاه اینجانب، حتی دورههای با راندمان کم نیز میتواند جرقهای در ذهن شرکت کننده ایجاد کند. در کل، در دورههایی که اینجانب در آنها شرکت نمودهام، سرآغاز ایجاد یک تغییر جدید و پیشرفت رو به جلو بوده است. همچنین در هر دورهای که شخصاً مدرس آن بوده و در مراکز مختلف برگزار نمودم نیز مطلب جدیدی آموختهآم و افق جدیدی پیش رویم باز شده است.
س۴- سوابق شغلی جنابعالی نشان میدهد که عمده فعالیت شما در صنایع نفت و گاز است. پایش وضعیت را در این صنایع چگونه ارزیابی میکنید؟ لطفاً مسائل مهمی که در این صنایع مطرح هستند را ذکر کنید.
البته در صنایع فولاد نیز سابقه نزدیک به ده سال دارم و با این صنعت ارتباط تنگاتنگ دارم. گرچه ورود مقوله پایش وضعیت به ایران از صنایع نفت و گاز بوده پایش وضعیت در این صنعت نهادینه شده است ولی همچنان انتظاری که از بخشهای پایش وضعیت در بعضی از شرکتهای حوزه نفت میرود بسیار بالاتر است. منظور از انتظار، انتظار پشتیبانی مدیریت از این بخش شامل پشتیبانی تجهیزاتی، آموزشی، معنوی و نیروی انسانی و از آن سو ارتقاء سطح توانمندی و دانش توسط کارشناسان بخش پایش وضعیت میباشد. به باور اینجانب، بزرگترین مسئله در حوزه پایش وضعیت نه تنها در صنعت نفت بلکه در همه صنایع، سادهانگاری موضوع و عادت به یک مجموعه فعالیت تکراری و کم حاصل است. خرق این عادت نیازمند انگیزه سازمانی و داشتن سطح دانش و مهارت بالاست.
س۵- از نظر جنابعالی برای ارتباط بهتر و بیشتر دانشگاه و صنعت، چه اقداماتی از سوی دانشگاه ها و صنایع باید صورت گیرد؟
به نظر اینجانب در بخش صنعت راه ورود خوبی برای شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها باز شده که این کار ریسکها و فرصتهایی را رقم زده است. از جمله این فرصتها میتوان به نخبه پروری، اعتماد به دانش و دانشگاه، مجهز شدن صنعت به بال علمی، افزایش سطح توانمندی و دید صنعتی دانشجویان و اساتید و... اشاره کرد. البته ریسکهایی نیز در این حوزه وجود دارد که از آن جمله میتوان به سلب اعتماد به دلیل خطاهای اجرایی احتمالی، عدم آشنایی دانشگاهیان با مباحث صنعتی و پرداختن به تئوری محض و... اشاره نمود.
به نظر اینجانب، لازم است ارتباط آموزشی دانشگاه با صنایع تنگاتنگ شود و کارشناسان صنعتی نسبت به برگزاری دورههای آموزشی در دانشگاهها دعوت شوند چرا که آگاهی از مباحث صنعتی از نیازهای اولیه اجرای فعالیتهای علمی در صنعت است. اینجانب شخصاً چندین بار آغازگر این ارتباط با دانشگاههای مختلف بودهام ولی متاسفانه علی رغم اشتیاق و تمایل دانشجویان، حمایت موثری از سوی مدیریت دانشگاه از این گونه حرکات نشد.
س۶- از نظر جنابعالی مطالب درسی دوران تحصیل چقدر در کارها و فعالیت های بعد از دانش آموختگی استفاده می شود؟ برای خود شما مطالب چه درس هایی بیشتر مفید واقع شدند؟
از نظر بنده موثرترین مطالب، مطالب بنیادین مکانیک سیالات، دینامیک و ارتعاشات، طراحی اجزای ماشین و ترمودینامیک است. ای کاش در زمان تدریس این مطالب، مثالهای کاربردی مرتبط نیز زده میشد یا این که دورههایی برگزار میشد که نخبگان صنعتی این مثالها را در آنجا برای دانشجویان تشریح میکردند. مثالی که همیشه در این خصوص میزنم این است که یک شخص پس از خروج از دانشگاه، باید با یک عینک علمی خارج و مسائل را از پشت این عینک ببیند. از شخصی که دانشگاه رفته انتظار حفظ کردن فرمولها و معادلات نمیرود ولی انتظار میرود مسائل و مفاهیم بنیادین را فهمیده و درک کرده باشد و در رویارویی با مشکلات کاری و حل آنها، از همین مفاهیم بنیادین استفاده کند.
س۷- در پایان، ضمن تشکر فراوان از وقتی که گذاشتید، اگر نکته و صحبت دیگری هست بفرمایید:
ضمن تشکر از برگزار کنندگان کنفرانس آکوستیک و ارتعاشات و قدردانی از حسن نظر دست اندرکاران در انتخاب اینجانب، امیدوارم برگزاری رویدادهای علمی اینچنینی پایدار باشد و سطح علمی آن روز به روز ارتقاء یابد.
کلیدواژه ها: مهندس برجسته | اخبار | 1401 | انتخاب | کمیته تخصصی |
دفعات مشاهده: 938 بار |
دفعات چاپ: 31 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر